Thursday, June 26, 2008

Misi Kami - Untuk Meperkenalkan Konsep Satu Baja Organik Untuk Semua Tanaman

Baja yang dimaksudkan adalah Baja Organik Pirab Jumbo

Baja Organik Pirab Jumbo adalah baja pelbagai guna kerana ia adalah baja Membaikpulih Struktur Tanah serta mampu menambah hasil tanaman dan menjadikan hasil tanaman lebih berkualiti. Ia amat sesuai untuk akar tanaman, batang tanaman serta daun dan buah tanaman. Mengandungi N 6%, P 4%, K 2%, GA 0.2%, HA 5%, om 35%.

Produk Baja Pirab Jumbo telah melalui proses kuarantin di Jabatan Pertanian, Bahagian Perlindungan Tanaman dan Kuarantin Tumbuhan. Ianya telah diluluskan oleh Jawatankuasa Pengimportan Mikro Organisma dan Bahan Organan. Produk baja Organik Pirab Jumbo mampu menembusi pasaran domestik dan juga antarabangsa kerana ianya telah terbuktikan keberkesanannya di Thailand yang lebih berpengalaman dalam bidang pertanian.

Baja Organik Pirab Jumbo telah diberi kelulusan oleh beberapa agensi kerajaan Malaysia seperti Jabatan Pertanian, Jabatan Perikanan, Jabatan Pengaliran dan Saliran. Penggunaan baja ini tidak memberi kesan sampingan yang negatif terhadap tanah dan persekitarannya samada jangka masa yang singkat mahupun panjang. Penggunaan yang berlebihan juga tidak mendatangkan kesan negatif ke atas tanaman dan tanah persekitaran sekiranya berlaku lebihan penggunaan (over dosage).

Cara-cara Penggunaan dan Sukatan:

Sayuran:
75 kg - 150 kg / hektar

Kelapa Sawit
Permulaan tanam-masuk lubang 500 gm / pokok
Pembesaran / buah-tabur keliling 1 kg / pokok

Pokok Getah
Permulaan tanam-masuk lubang 200 gm / pokok
Pembesaran / susu-tabur keliling kanopi - 500 gm / pokok

Padi

Permulaan tanam / membajak - 150 kg / hektar
Pengeringan air - 150 kg / hektar

No comments: